Recepty online: czy to legalne? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania

E recepta czy to legalne i bezpieczne? Czy mogę liczyć na rzetelną pomoc?

Recepty online zastąpiły papierowe recepty wystawiane w gabinecie lekarskim. Korzystanie z recept elektronicznych, również tych uzyskanych podczas konsultacji telefonicznej z lekarzem, jest zupełnie legalne i bezpieczne. Stało się tak na podstawie zmienionych przepisów prawnych. Nawet w gabinecie lekarskim, podczas tradycyjnej wizyty, lekarz wystawia obecnie recepty elektroniczne.

Poradę razem z receptą możesz uzyskać na przykład tutaj:
https://receptaulekarza.pl/p/konsultacja-lekarska-online-u-internisty-z-mozliwoscia-wystawienia-e-recepty/

Jak zrealizować e receptę

Każdą receptę elektroniczną można zrealizować w dowolnej aptece w Polsce. W tym celu należy podać czterocyfrowy kod e recepty oraz swój numer PESEL. Każda recepta jest połączona z numerem PESEL Pacjenta. Jeśli zamówicie Państwo taką e receptę w naszym serwisie, jej kod otrzymacie Państwo na numer telefonu podany podczas składania zamówienia. Zapytamy Państwa także o numer PESEL, by lekarz podczas wystawiania e recepty mógł do niej przypisać ten numer.

Recepty online, jak długo są ważne

Zdecydowana większość e recept jest ważna 30 dni. Mogą być jednak takie, które ważne są tylko kilka dni lub nawet cały rok.

Jak wygląda proces zamawiania e recepty

Na stronie naszej teleporadni możecie Państwo zamówić ereceptę w kilku krokach:

  • w pierwszym kroku należy wybrać typ erecepty / konsultacji. Dostępne opcje są wyświetlone w pasku głównego menu w główce strony. Są także dostępne w formie miniaturek zdjęcie+nazwa teleporady na stronie głównej lub na stronie kategorii konsultacji. System przypomina w działaniu robienie zakupów w zwykłym sklepie internetowym, gdzie rozpoczynamy od wybrania produktu.
  • po wybraniu erecepty / konsultacji jaka Państwa interesuje, należy odpowiedzieć na kilka pytań wyświetlonych jako formularz. Następnie kliknąć przycisk „zamawiam ereceptę”. Te pytania to podstawowy wywiad medyczny, który gromadzi informacje o Państwa stanie zdrowia. To dane niezbędne lekarzowi do ocenienia czy można wystawić daną ereceptę. Jeśli w udzielonych przez Państwa odpowiedziach znajdzie się coś co lekarza zaniepokoi, zadzwoni on do Państwa.
  • po dodaniu produktu do koszyka, zostaniecie Państwo przekierowani na stronę realizacji zamówienia, czyli etap kasy (tak jak w sklepie internetowym). Tam należy podać swoje dane osobowe, numer telefonu (na który otrzymacie Państwo kod erecepty). Email do kontaktu, na który przyjdzie automatyczne potwierdzenie przyjęcia zamówienia do realizacji, plus numer PESEL, do którego lekarz przypisze ereceptę. Należy także wybrać odpowiadającą Państwu metodę płatności oraz zaakceptować regulamin, a następnie kliknąć przycisk „zamawiam”.
  • Jeśli wybrali Państwo płatności Przelewy24 zostaniecie przekierowani na stronę operatora płatności. Po wykonaniu transakcji, wrócicie z powrotem na stronę naszej poradni.
  • Po opłaceniu zamówienia otrzymacie Państwo kod erecepty do 15 minut. Zamówienia złożone w godzinach 00.00 – 6.00 są realizowane po 6.00
  • w przypadku jakichkolwiek problemów ze złożeniem zamówienia lub jeśli nie otrzymali Państwo kodu erecepty w terminie, prosimy o kontakt z nami.

Kto może wystawiać legalne recepty online

Erecepty wystawia lekarz dowolnej specjalizacji, czyli osoba z uprawnieniami. Dane lekarza, który wystawia receptę są do niej przypisane i lekarz ponosi za wystawione erecepty odpowiedzialność prawną. Każda wystawiona erecepta trafia do systemu dostarczanego przez ministerstwo zdrowia. Dzięki temu farmaceuta w aptece może ją zrealizować na podstawie jej kodu i numeru PESEL Pacjenta. Zarówno lekarz, który chce wystawić ereceptę, a także farmaceuta, który będzie ją zrealizował muszą mieć odpowiednie uprawnienia dające im dostęp do tej bazy.

Dlaczego mam podawać numer PESEL

Lekarz podczas wystawiania erecepty musi do niej przypisać numer PESEL Pacjenta. Dzięki temu Pacjent może później zrealizować ereceptę w aptece. Farmaceuta zapyta Pacjenta o kod erecepty oraz o numer PESEL i oba te numery sprawdzi w systemie. Dlatego podanie numeru PESEL podczas składania zamówienia na ereceptę na naszym serwisie jest konieczne.

Numer ten jest dostarczany bezpośrednio do lekarza i po zrealizowaniu Państwa zamówienia jest usuwany z systemu serwisu internetowego. Zostaje tylko w dokumentacji medycznej u lekarza.

Jak opłacić zamówienie

Obecnie oferujemy dwie główne metody płatności:

  • Przelew elektroniczny, obsługiwane przez Przelewy24. System ten oferuje możliwość opłacenia zamówienia BLIK-iem, lub poprzez szybki przelew, który jest księgowany w ciągu kilku minut. Dlatego ta opcja jest wskazana jeśli zależy Państwu na jak najszybszym otrzymaniu kodu erecepty
  • jeśli z jakichś powodów transakcja poprzez Przelewy24 się nie powiedzie, możecie Państwo opłacić zamówienie zwykłym przelewem. Wystarczy wysłać MMSem lub na e-mail potwierdzenie wykonania takiego przelewu.

tel. +48 535970880 / email: 

Nasze dane bankowe
Bank: PKP BP | Numer konta: 77 1020 2980 0000 2902 0035 7228
tytuł płatności: proszę tu podać swój numer zamówienia
odbiorca płatności – wystarczy wpisać: Dawid Andruch

Swoje zamówienie i stan jego realizacji mogą Państwo monitorować na stronie: https://receptaulekarza.pl/monitoruj-swoje-zamowienie/

Zwroty i odstąpienie od umowy

Zwroty płatności są realizowane, jeśli recepta nie zostanie wystawiona z winy lekarza do 24 h od złożenia zamówienia.
Więcej informacji znajdziecie Państwo w regulaminie zakupów (proszę kliknąć tutaj, by przejść na stronę regulaminu)

Więcej na temat e recept można przeczytać na stronach rządowych: