Skarga do Rzecznika Praw Pacjenta. Gdzie zgłosić naruszenie praw pacjenta w Polsce?

Opublikowano: Aktualizacja: 22 maja 2024Autor: Redakcja

Jesteś na blogu prywatnej poradni lekarskiej. Potrzebujesz konsultacji z lekarzem? Kliknij tutaj >

naruszenie praw pacjenta gdzie zgłosić

Gdzie zgłosić naruszenie praw pacjenta w Polsce?

Zdarzyć się może, że podczas korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w przychodni, poradni specjalistycznej czy szpitalu, napotykamy na różnego rodzaju problemy. Do kogo i w jakich sytuacjach je zgłaszać, jeśli nie można rozwiązać ich na miejscu? Właściwym organem jest tutaj Rzecznik Praw Pacjenta (RPP). To do niego należy zgłaszać między innymi takie kwestie jak:

  • udzielenie świadczeń zdrowotnych bez zachowania należytej staranności;
  • nieudzielenie przez lekarza przystępnej informacji o stanie zdrowia i leczeniu;
  • problemy z uzyskaniem kopii swojej dokumentacji medycznej.

W tych i wielu innych okolicznościach warto skontaktować się bezpośrednio z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta.

Potrzebujesz pomocy lekarza, a Twoja przychodnia jest zamknięta?

W poradni online ReceptaULekarza.pl zamówisz szybką konsultację z lekarzem, który może Ci wystawić e receptę online, możliwą do zrealizowania w każdej aptece.

lekarz Dawid Andruch Receptaulekarza

Jak zgłosić skargę do Rzecznika Praw Pacjenta (RPP)?

Przede wszystkim warto upewnić się, czy nasze prawa zostały złamane lub naruszone. Najłatwiej zrobić to na bezpłatnej ogólnopolskiej infolinii pod numerem 800 190 590, prefiks 2. Pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta pełnią tam dyżury od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 18:00. Tam można od razu skonsultować się i otrzymać informację, czy prawa pacjenta zostały naruszone w danym przypadku. Połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Z kolei osoby korzystające z Internetu i nowoczesnych form komunikacji, mogą skorzystać z czatu dostępnego na stronie internetowej. Adres: www.gov.pl/rpp https://chat.rpp.gov.pl:543 – od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00.

Można również napisać wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta. Koniecznie należy w nim jednak podać takie informacje jak: swoje dane pacjenta, którego prawa mogły zostać naruszone, nazwę podmiotu leczniczego, którego sprawa dotyczy oraz opis zaistniałej sytuacji. U dołu pisma należy załączyć czytelny podpis osoby, która składa wniosek.

Można także napisać e-mail na adres: lub za pośrednictwem formularza na stronie RPP: https://www.gov.pl/web/rpp/napisz-do-nas.

Kolejną opcją jest umówienie się na osobiste spotkanie z pracownikiem BRPP. Najlepiej zrobić to poprzez adres email: lub telefonicznie (22 532 82 43). Osoby wcześniej niezapisane także mogą zostać przyjęte. Wiąże się to zazwyczaj jednak z długim czasem oczekiwania.

Jak wysłać wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta?

  • Wniosek można przesłać pocztą na adres: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa;
  • e-mailem: ,
  • lub poprzez platformę ePUAP.

Rozpatrzenie przez Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik podejmie sprawę i rozpocznie postępowanie wyjaśniające, jeśli zgłoszenie wskaże, że mogło dojść do nieprawidłowości w realizowaniu praw pacjenta. Prowadząc postępowanie ustali on także, czy w przekazanej sprawie zostały naruszone prawa pacjenta. Jeżeli na podstawie zgromadzonych w toku postępowania informacji i materiałów Rzecznik stwierdzi, że tak się stało, skieruje do podmiotu leczniczego wystąpienie zawierające opinie lub wnioski co do sposobu załatwiania tej sprawy.

Jeśli sprawa będzie tego wymagać, RPP zażąda wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub zastosowania sankcji służbowych wobec konkretnego pracownika placówki.

Rzecznik może też zwrócić się do organu nadrzędnego, sprawującego nadzór, o kontrolę i ocenę działalności placówki, w której naruszono prawa pacjenta. Może to skutkować wnioskiem o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa.

Co daje skarga do Rzecznika Praw Pacjenta?

Zgłoszenie skargi do Rzecznika Praw Pacjenta w Polsce może przynieść wiele korzyści i skutków. Przede wszystkim chodzi tutaj o ochronę samego pacjenta, która jest zadaniem Rzecznika. Zgłoszenie skargi daje możliwość otrzymania pomocy w sytuacjach, gdy pacjent czuje, że jego prawa zostały pogwałcone, zaś rzecznik musi w tej sprawie zareagować i interweniować. Jest to ponadto organ, który posiada uprawnienia do badania zgłoszeń i dochodzenia w sprawie naruszeń praw pacjenta. Może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, żądać udostępnienia dokumentów, przesłuchiwać świadków i podejmować inne działania mające na celu ustalenie faktów. Z reguły w pierwszej kolejności Rzecznik Praw Pacjenta dokonuje próby mediacji pomiędzy pacjentem a podmiotem medycznym, w którym miało dojść do nieprawidłowości. Może on również negocjować rozwiązania mające na celu naprawienie szkody lub zadośćuczynienie dla pacjenta.

W innych przypadkach, na podstawie dochodzenia i analizy zgłoszenia, RPP może wydać rekomendacje lub zalecenia dla podmiotu medycznego w celu poprawy jakości opieki medycznej i zapewnienia poszanowania praw pacjenta. Poza tym pełni również funkcję informacyjno-edukacyjną. Może udzielać pacjentom porad, informować o ich prawach, a także prowadzić działania mające na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat ich uprawnień. Trzeba jednak pamiętać, że konkretny wynik zgłoszenia skargi do RPP zależy zawsze od indywidualnych okoliczności i dowodów przedstawionych w zgłoszeniu.


Źródło:


W temacie ochrony praw pacjenta mamy także te artykuły:

Znasz osobę, której przydadzą się te informacje? Daj jej znać:

redaktor artykułu avatar

Informacje z artykułu nie są poradą lekarską!

Artykuły na blogu nie mają charakteru porady lekarskiej. Choć pisano je z dołożeniem starań, by informacje w nich podane były rzetelne, autorzy nie mają wykształcenia medycznego. Jeśli szukasz pomocy lekarskiej, zapraszamy do zamówienia konsultacji na stronie poradni lub do kontaktu ze swoim lekarzem.

Następne artykuły w bazie wiedzy