Jesteś na blogu prywatnej poradni lekarskiej. Potrzebujesz konsultacji z lekarzem? Kliknij tutaj >
Jak złożyć skargę do NFZ?
Opublikowano: Aktualizacja: 9 maja 2025
Kiedy i na co można złożyć skargę do NFZ?
Każdy pacjent może w każdej chwili złożyć w NFZ skargę między innymi w zakresie:
- Udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie.
- Przewlekłego, zbyt długiego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez Fundusz.
- Zaniedbań lub nienależytego wykonywania zadań przez pracowników Funduszu.
Można także poruszać w niej takie tematy jak kwestie ulepszenia organizacji i poprawy funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia, wzmocnienia praworządności lub zapobiegania nadużyciom. A także kwestie związane z lepszym zaspakajaniem potrzeb świadczeniobiorców oraz z efektywniejszym wykonywaniem zadań przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Do kogo kierować skargi na sposób leczenia?
Należy jednak pamiętać, że sami pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. Dlatego też ewentualne zastrzeżenia dotyczące między innymi sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do:
- osób zarządzających podmiotami leczniczymi udzielającymi świadczeń zdrowotnych
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej lub Rzecznika Praw Pacjenta.
Co powinna zawierać skarga i gdzie ją złożyć?
Pismo w sprawie skargi powinno zawierać dane skarżącego (imię, nazwisko, adres), dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy oraz precyzyjny opis zdarzenia. W przypadku z kolei składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne będzie dołączenie pisemnego upoważnienia. Tego typu korespondencję składać się powinno do oddziału wojewódzkiego NFZ lub do Centrali NFZ. Można to również zrobić bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze. Można również wysłać pocztą na adres oddziału wojewódzkiego lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury. A także faksem, za pomocą ePUAP lub e-mailem.
Z tym że jeśli zgłaszamy skargę lub wniosek za pomocą poczty elektronicznej, a nie opatrujemy go podpisem elektronicznym lub imieniem, nazwiskiem i adresem wnoszącego, pozostanie ona bez rozpatrzenia. W przypadku ewentualnych nieścisłości pracownik NFZ tą samą drogą wystąpi odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi albo wniosku. W terminie siedmiu dni. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu uzupełnienia do Funduszu. Nieusunięcie braków skutkuje pozostawieniem skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Przeczytaj także o zasadach składania skargi na lekarza >
Znasz osobę, której przydadzą się te informacje? Daj jej znać:
Informacje z artykułu nie są poradą lekarską!
Artykuły na blogu nie mają charakteru porady lekarskiej. Choć pisano je z dołożeniem starań, by informacje w nich podane były rzetelne, autorzy nie mają wykształcenia medycznego. Jeśli szukasz pomocy lekarskiej, zapraszamy do zamówienia konsultacji na stronie poradni lub do kontaktu ze swoim lekarzem.



